2010. április 28., szerda

Festői Belváros

Balló Ede: Petőfi téri piac, 1890

Skuteczky Döme: A Fővám téri piac, 1892

Molnár József: Calvin tér 1885

Róth Alfréd: Az evangélikus templom és környéke, 1910-es évek

Bruck Lajos: Párisi Udvar, 1909

Erdőssy Béla: Váci utca, 1900-as évek

Knopp Imre: Kriszt ház a Piarista utcában, 1900-as évek

Rosenmayer Ferenc: Városház tér, 1890 körül

Lechner Gyula: Kristóf tér, 1901

Lechner Gyula: Rózsa tér, 1890-es évek

Azt mondod, ilyen terek nincsenek is a Belvárosban? Igazad van, ma már nincsenek. A Belváros eltűnt tereiről itt olvashatsz, és itt meg itt vannak még régi belvárosi fényképek.

2010. április 20., kedd

Időutazó: városligeti színházak

Amikor a mai Terézváros még csak egy külváros volt Pest a Liget között utóbbi már akkor is a szórakozást - szórakoztatást szolgálta. Hiába írta ki pályázatát a Szépítő Bizottmány, hiába születtek meg Nebbien grandiózus park-tervei, a Liget természeti szempontból inkább hanyatlott, mint szépült, viszont egyre többen látogatták a különféle szórakozások miatt. Nem annyira park volt, inkább mulatóhely.
(A Wampetics vendéglő a Stefánia úton, 1900-as évek eleje.) 
Az ide települt vendéglők – Bimbó, Szarvas, Szép Kilátás, Klemens, Wampetics – és az ezekben fellépő zenekarok, mutatványosok, a kocsikázás, a lovaglás vonzotta a szórakozni vágyó tömegeket. A többé-kevésbe állandóan itt tartózkodó mutatványosokból a liget szívében kialakult egy kaotikus vurstli, a Rundo körül, a Király utca folytatásában. A céllövöldések, erőművészek, tűznyelők és hasonló csudák az Öregmalomnak nevezett ringlispíl körül csoportosultak. Itt telepedett meg az első állandó mutatványosbódé, Wexleher Sebestyéné 1838-ban, hogy aztán gyorsan csatlakozzanak hozzá különféle illuzionisták, jósok, fényképészek, bábosok és más gyanús alakok.
 (Óriáskerék a Városligetben, 1900 körül)
A vurstli fénykora, „vadnyugati korszaka” az 1890-es évekre tehető. Sorra indulnak a különféle hinták, szörnyeket rejtő labirintusok, panorámák (a híres Feszty-körképen kívül is, pl. Bem és Petőfi, Kosciuszkó győzelme), megnyílik a Baroccoldi-cirkusz és a Plasztikon panoptikum, mindenféle gyilkosságok viaszba öntött képeivel. A városliget tereinek funkcionális átrendezése (Stefánia út, Állatkert, Széchenyi-fürdő) és a két nagy kiállítás megrendezése (1885, 1896) miatt a hatóságok próbálták valahogy szabályozni, és a Liget szélére szorítani a vurstlit, így fokozatosan a mai Cirkusz és Vidámpart területére helyeződött át.
 (Körhinta a Vurstliban, 1910 után.)

(Céllövölde a Vidámparkban, 1920-as évek, Kerny István felvétele)

(Az Állatkert régi főkapuja, 1896 előtt, Klösz György felvétele)
Az Állatkert, a fürdő, a cirkusz ma is népszerű szórakozások, a Vurstliból is megőrzött valamennyit a Vidámpark. De van, ami teljesen eltűnt a Ligetből, és ezek a színházak. Igen, több is volt belőlük.
A mai Széchényi-fürdővel szemben, egy erkélyes, piros tetős épületben nyílt meg a Liget első magyar nyelvű színháza a Hőköm Színház (1890-93). Színházi emberek gründolták Galló György és Horváth Zsigmond, előbbi felelt a társulatért, utóbbi az ötletes színpadi berendezésekért. Dalos táncos jeleneteket adtak elő a jurátusok nagy örömére, akik a Gordon pasához címzett kisvendéglőbe hordták a színésznőket. Az elődadásokon kívül nagy atrakció volt még a színházi kikiáltó Bolond Laci, aki gond nélkül szorzott össze fejben hatjegyű számokat. A tulajdonosok összeveszése után ebben az épületben játszott egy szezon erejéig a Vaudeville színház (1893), majd az Olympia társulat (1896). A következő hosszabb életű próbálkozás Zöldi Márton Dalos Színháza volt (1899-1904). Egyfelvonásosokat, rövid operetteket játszottak, délután háromtól kilencig, folyamatosan. A darabok között énekesek, mutatványosok, komédiások (hasbeszélő, majomimitátor) léptek fel. Igazi varieté volt. Hasonló műsorral dolgozott a Kis Színkör is (1904-1920) Sziklay Kornél színész, író, zeneszerző és híres clown társulata is. Az ő fia próbált először „komoly” színházat csinálni itt, de csak egy szezonra futotta erejükből – Colosseum (1920). Utána még egy társulat működött itt, a Délutáni Kabaré, a színház lebontásáig (1924).
 (A Kis Színház épülete.)

(Sziklai Kornél)
A gyakori társulatváltásokat anyagi nehézségek, adminisztratív akadályok okozták. Mivel az épület nem volt fűthető ezek a színházak csak nyáron játszottak, és mivel akkor a nagy színházak szünetet tartottak egyre több neves színész is felbukkant a ligeti színpadokon egy kis kikapcsolódás, és némi mellékes reményében.
A Liget legszínvonalasabb színházát Galló György és Szalkay Sándor hozza létre Magyar Műszínkör (1896-1944) néven egy eredetileg cirkusznak szánt épületben a Hermina úton, a fából készült, kör alakú nézőtérrel rendelkező épületben csak nyáron játszottak.
 (A Műszínkör reklámlapja.)
A műsor kezdetben magánszámokból és egyfelvonásosokból állt, majd az időben előre haladva megjelentek a repertoárban az operettek, népszínművek és a komolyabb darabok. Kispolgári, szerény igényű, de lelkes közönsége volt, éppúgy megvolt a törzsközönsége, mint a Nemzetinek vagy a Vígnek, állandó táblás házzal játszottak.
A Hermina úton egy másik színház is működött a Vígszínkör (1910-16) majd Scala Színház Bródy István vezetésével.
 (A Scala hirdetése.)
Innen indult a később híressé vált Mály Gerő és Szabolcs Ernő, az Úrifiú. Ez a színház volt a Revű Színház, a Blaha Lujza Színház, majd A Fővárosi Operettszínház nyári játszóhelye.
Az angliai turnéról nagy nehezen hazahozott Feszty-körképnek kijelölt új helyen, a Mutatványos tér 15. szám alatti, folyton beázó épület alagsorában kezdett játszani a Magyar Színpad (1919-23). Ez már állandó színház, ami 300 néző befogadására volt alkalmas. A műsor hasonló volt az eddigiekhez. 1949-ig működött különböző neveken – Jókai Színkör, Jókai Színház.
 (Jókais plakátok.)
A Városliget legrégebbi és leghosszabb ideig működő színháza a Városligeti Színkör volt, Feld Zsigmond színháza (ezen a néven 1874-1912).
 (A Városligeti Színkör 1885 körül, Klösz György felvétele.)

(Az átépítés és téliesítés után 1909-ben.)
Kezdetben csak német nyelven játszottak, de Feld hamarosan törekedni kezdett a magyarosításra, hogy több nézőt vonzzanak, bár ő maga csak 35 éves korában tanult meg magyarul. Váltakozó névvel és sikerrel a 1940-es évek közepéig játszottak az épület falai között. Budapesti Színház (1912-32), Erzsébetvárosi Színház (1935-44), Szabad Színház (1945), Béke Színház (1946). De olyan év is akadt, amikor üresen állt, vagy mozi működött benne (Aréna Filmszínház, 1934) Az épületet 1952-ben lebontották.
 (A Népvarieté plakátja.)
A városligeti színházak nem jelentették a színészet csúcsát. Előadásaikról többnyire lekezelő kritikák jelentek meg, és meg kellet küzdeniük a „kőszínháziak” lenézésével is, de akadtak objektív, a munkájukat elismerő hangok is. Ezek nem a színház neve, hanem a mutatott játék alapján írták meg kritikájukat, kiemelték a ligeti színházak szerepét az addig ilyen helyre nem járók színházra szoktatásában, dicsérték a színészeket, akik kevés próbával voltak kénytelenek játszani, mert sok darabot adtak egyszerre.
A 40-es, 50-es években nem az igény megszűnése, hanem a lehetőségek beszűkülése okozta a ligeti teátrumok eltűnését.
 (Forrás: Alpár Ágnes: A Városliget színházai, 2001)

2010. április 15., csütörtök

Régi állatkerti plakátok

2010. április 12., hétfő

Que bella farmacia!

(Mikszáth Kálmán tér)

2010. április 9., péntek

Fotográfus szemmel: Angelo

Angelo  (Funk Pál) 1894 - 1974
Budapesten született. Dédapja olasz festő, aki a bécsi Hofburg freskóin is dolgozott. Innen a művésznév.
Tíz évesen kezd el fényképezni, Franciaországban több neves mesternél tanul. Az első világháború kitörésekor hazajön végigharcol azt. Ezután Székely Aladár Budapesti műtermében lesz első segéd.
Első műterme 1919-ben nyílik meg, és nem sokkal később már Nizzában és Párizsban és Hollandiában is dolgozik. A filmezésben is kipróbálja magát, részt vesz az első magyar hangosfilm forgatásán is.
Fotóit több mint 40 szaklap közölte, megválasztják az angol Royal Photographic Society tagjává is.
Az államosítás után a Budapesti Fényképészek Kisipari Termelőszövetkezetében dolgozik, alkalmazottként
a saját műtermében.
Inkább studiófényképészként ismert, több mint 450 000 emberről készített portrét. Köztük nem kevés híresség is akadt: Charlie Chaplin, Gustav Mahler, Bartók Béla, Picasso...
De itt most a II. kerületben készített utcaképeiből következzen néhány:

 
Horváth u., 1942

Kacsa u., 1942

Csapláros u., 1943


Kacsa és Horváth u. sarok, 1943

 Medve és Csalogány utca sarka, 1943

Medve és Kacsa utca sarka, 1943